Marcel Proust är inte så intressant som vissa låter påskina.

DSC00002
Marcel Proust är inte så intressant som vissa låter påskina.

de står där på morgonen när jag kommer till jobbet, de står där...

DSC00945
de står där på morgonen när jag kommer till jobbet, de står där på eftermiddagen när jag går hem - de nakna skyltdockorna inslagna i plast! Varför, varför, varför? Har de inget bättre för sig? /Roman

hemma igen! Ögoninflammation. Sara visar stolt var hon är ottine...

DSC00937
hemma igen! Ögoninflammation. Sara visar stolt var hon är ottine. /Roman

på tåget mot Karlstad, distanskurs kreativ matematik. Lyssnar på...

DSC00142
på tåget mot Karlstad, distanskurs kreativ matematik. Lyssnar på Stone Roses och funderar på hur många som hör samma låt som jag på tåget idag? Hur många i Karlstad? I Gbg? Gör det för att jag tror att det inte är så många och vill njuta av att känna mig lite unik, åtminstone i det, och ändå bara kanske... I am the resurrection... Rekommenderar denna gamla poppärla varmt! Plötsligt lycklig med Sj-kaffe och bistromacka.

det började med 'jag ska bara känna hur hårt de sitter', sen var...

DSC00900
det började med 'jag ska bara känna hur hårt de sitter', sen var det kört! /Roman

det finns en plats i köket som drar åt sig saker och samlar dem ...

DSC00890
det finns en plats i köket som drar åt sig saker och samlar dem på hög. Ibland orkar man ta tag i magnetbänken, men på fort man vänder bort blicken ligger där plötsligt en halväten macka, ett erbjudande från någon bokklubb, en salivblöt tyghund eller fem okokta makaroner.

tjejerna roman redo för helgens äventyr! /Roman

DSC00883
tjejerna roman redo för helgens äventyr! /Roman

på pågatågen finns en vagn där man inte får prata i telefon, anv...

DSC00878
på pågatågen finns en vagn där man inte får prata i telefon, använda parfym eller ta med hund. Däremot är det helt ok att peta sig i näsan! /Roman

bilden visar ett kopieringsrum. Den är även en illustration av h...

DSC00874
bilden visar ett kopieringsrum. Den är även en illustration av hur spännande det är på jobbet idag. /Roman

över två år och fortfarande oral som en 8 månaders baby. Sara tå...

DSC00866
över två år och fortfarande oral som en 8 månaders baby. Sara tågen på bar gärning, då hon är i färd att äta upp den näst sista av tygblommorna på Rakels diadem. Undrar om nästa blöjbyte doftar av nyponros? /Roman

Fantomet

Fantomet
I Norge heter han Fantomet. Och pratar norska. Är det möjligt? /M

Magic Numbers på Trägårn i gamla Götet. Ute med min fru, äntlige...

DSC00131
Magic Numbers på Trägårn i gamla Götet. Ute med min fru, äntligen igen. Ibland smakar en öl bättre än vanligt. En ovanlig kväll som ikväll t ex.

morgonrush på malmö station, tåget fortsätter snart mot köpenham...

DSC00860
morgonrush på malmö station, tåget fortsätter snart mot köpenhamn. /Roman

dagens bild var ett misstag, sådant är livet ibland! /Roman

DSC00857
dagens bild var ett misstag, sådant är livet ibland! /Roman

Snö! Lite otäckt och kallt. Halkade i rutchbanan, vantarna blir ...

DSC00124
Snö! Lite otäckt och kallt. Halkade i rutchbanan, vantarna blir våta. Men mjukt och vackert är det. Tycker pappa.

ibland har man fel! Det blev en härlig promenad hemåt. /Roman

DSC00841
ibland har man fel! Det blev en härlig promenad hemåt. /Roman

pågatåget från malmö till lund. Vintern har kommit elementen på ...

DSC00837
pågatåget från malmö till lund. Vintern har kommit elementen på tåget pumpar ut värme. Det blir en svettig resa, följd av en svinkall cykeltur till dagis, följd av en svettig overallbrottning, följd av en frusen 'komnurå' promenad. Tåget heter Absalon /Roman

resterna av en lång söndagsfrukost. I natt sov vi gott alla fyra...

DSC00811
resterna av en lång söndagsfrukost. I natt sov vi gott alla fyra i vår nya sköna och framförallt bredare dubbelsäng! /Roman

Söndagsmorgon och TV-miner

Söndagsmorgon och TV-miner
Inte tid till frukost. Barne-TV istället. Under täcket och brasan värmer den vänstra kinden mer än den högra. Vi har just kommit upp ur sängen eften en härlig mysmorgon. Jonatan har precis döpt sina två nallar till Pongo och Valpen. /Oslomannen

Lördagkväll. PopTV om Manchester. Långfilm. Klistrad. Knarkmyt. ...

DSC00120
Lördagkväll. PopTV om Manchester. Långfilm. Klistrad. Knarkmyt. Happy Mondays. Varför så spännande, och motbjudande? Indie... Long gone. Men någon liten rest finns i ryggen. Så är det. Drömmen kom aldrig fram. Skönt nog. Skönt att vara här. I verkligheten.

För att inte tala om detta. Ett bildmemory från samma tid. Vi ...

DSC00378
För att inte tala om detta. Ett bildmemory från samma tid. Vi lägger o räknar o lägger o räknar. Underbart. Hemma inne i ovädret. /Mattias

loppis i malmö och dagens litografifynd. /Roman

DSC00808
loppis i malmö och dagens litografifynd. /Roman

historien letar sig fram. Morsan kom förbi med några gamla bil...

DSC00376
historien letar sig fram. Morsan kom förbi med några gamla bilar som jag inte sett på 25 år. Men det kändes som igår. Dinky o Corgi. Den som säger att minnen inte är bundna vid ting är en lögnare. Nostalgi är dagens ord. /Mattias

Snö i Gbg! Idag blir det kaos!

DSC00116
Snö i Gbg! Idag blir det kaos!

morgonbanan. Baba som Lukas säger. Börjar komma små ord och näst...

DSC00114
morgonbanan. Baba som Lukas säger. Börjar komma små ord och nästanord nu. Oändligt sött. Mitt Hjärta sväller av rörelse och känns fysiskt någon gång varje dag. Hur skall jag kunna börja jobba igen? Hur gjorde ni?

Det krävs en kravmorot...

Starten på det nya livet
...vad ska våra barn annars tänka?

o en bra eftermiddag. Ser ut såhär. Post-jobb, pre-fredagsmys. K...

DSC00374
o en bra eftermiddag. Ser ut såhär. Post-jobb, pre-fredagsmys. Kär i livet kanske. /Mattias

...solenergin räcker till en hel springtävling. Sara ser ut att ...

DSC00799
...solenergin räcker till en hel springtävling. Sara ser ut att vara i ledning, men ligger i själva verket fem varv efter! /Roman

Tåget hem

Tåget hem
Tåget hem går mot Lillestrøm. Har just kommit från ett kundmöte. Fem över halv från Oslo Sentralstasjon. Men ofta tar jag tåget från Bryn. Som är där Xeed ligger. /Magnus

regn, regn och mörker. har mått fysiskt dåligt av detta ständig...

DSC00796
regn, regn och mörker. har mått fysiskt dåligt av detta ständiga skitväder och undergången har känts nära. Men så plötsligt dyker solen upp och t o m barnen verkar med ens lite friskare. /Roman

och en morgon kan se ut såhär. En vila innan möte med studenter....

DSC00373
och en morgon kan se ut såhär. En vila innan möte med studenter. Frulle hemma. Skratt o knas. I danmark finns en stad som heter Knasborg, det tycker vi är roligt. Big love mina vänner. /Mattias

Ibland glömmer jag bort mitt kaffe, sen glömmer jag bort att jag...

DSC00792
Ibland glömmer jag bort mitt kaffe, sen glömmer jag bort att jag glömt bort mitt kaffe. Smaken av grått, kallt och mjölksimmigt kaffe kan söka en en hel dag! /Erik

en morgon kan oxå se ut såhär. Bättre dag. Glittrande skratt o j...

DSC00371
en morgon kan oxå se ut såhär. Bättre dag. Glittrande skratt o jos. Arla vänmöte o stans i särklass bästa espresso. Big love. /Mattias

hemma med sjuka barn, passar på att raka mig. Känner plötsligt att a...

DSC00791
hemma med sjuka barn, passar på att raka mig. Känner plötsligt att allt måste bort. Det är så där med skägg, det riskerar att bli ett med ens identitet - då måste det bort! Lite som att börja om från början, fast slätare. Snart är jag en ny man!

en morgon ser oxå ut så här. Bar italia räddar min dag. Idag ha...

DSC00370
en morgon ser oxå ut så här. Bar italia räddar min dag. Idag hade jag behövt en kram. /Mattias

hej där lilla du! Vi längtar efter dig! /roman

DSC00778
hej där lilla du! Vi längtar efter dig! /roman

vår man Busta A levererade vinlista o natten blev lång. Kyssar p...

DSC00365
vår man Busta A levererade vinlista o natten blev lång. Kyssar på munnen o hud o skratt. Liv. Hetta. Succé. Natten tog aldrig slut o söndagen var vrakdykning. /Mattias

Favorit i repris. Här är bilden där resonemanget inte hölls med ...

DSC00008
Favorit i repris. Här är bilden där resonemanget inte hölls med om.

nästan godare än kött. All hail salta pingviner.

DSC00030
nästan godare än kött. All hail salta pingviner.

Laban på bio.

DSC00016
Laban på bio.

apan äter, sara äter, apan äter... Hemma med sjuk sara, snuvig a...

DSC00730
apan äter, sara äter, apan äter... Hemma med sjuk sara, snuvig aptit kräver pedagogisk tillgjordhet av tredje graden. /Roman

slut på smör och mjölk, åker till konsumbutiken i ungdomskvarter...

163766-25
slut på smör och mjölk, åker till konsumbutiken i ungdomskvarteren. Det var sig likt, t o m kassörskan var den samma som för 20 år sedan! /Roman

Jonatan spelar Anki och Pytte

Jonatan spelar Anki och Pytte
Han har just fått ihop 7 kapsyler och ska till Ankis affär och köpa en boll.

Slalomåkarna

Slalomåkarna
Far och son på Tryvann skidanläggning i Oslo. Konstsnö. Stollift. Plogning. Värkande lårmuskler. Härligt med vinterkänsla och vita backar!

Tidig lördagmorgon, på ridskolan hos Fs kära hästar. Rå kall luf...

DSC00074
Tidig lördagmorgon, på ridskolan hos Fs kära hästar. Rå kall luft, glömmer alltid långkallingar. Börjar bli tjenis med hästarna. Känner mig lugnare med att komma nära dessa stora vackra kräk.

sara skrattar och ina behöver kräkas. snurra stolen är en populä...

DSC00727
sara skrattar och ina behöver kräkas. snurra stolen är en populär 'plåga-din-förälder' lek. Vad är det som händer med balanssinnet med åren. Är det detta som egentligen är den sanna definitionen av att bli vuxen. /Roman

Bruno va med mig på jobbet. Höll inte med i ungdomarnas resonema...

Bruno va med mig på jobbet. Höll inte med i ungdomarnas resonemang.

Filippa i helgen. Plötsligt har smurfarna konsert på köksbordet ...

DSC00058
Filippa i helgen. Plötsligt har smurfarna konsert på köksbordet med Obelix som stöd. Johan på bas, utan Pellegrin. Vad som helst kan hända. Senare spelas en video in. Låten Buddy Holly med Weezer.

hämta på dagis är dagens bästa (oftast)! Hemma väntar fredagasmys med pop...

DSC00709
hämta på dagis är dagens bästa (oftast)! Hemma väntar fredagasmys med popcorn, drutten och gena! /Roman

frukost 6.05 - alla sover. måste hinna jobba 8 innan barnen ska ...

DSC00707
frukost 6.05 - alla sover. måste hinna jobba 8 innan barnen ska hämtas på dagis. /Roman

Hissar

Hissar

Utanför mitt fönster på kontoret finns ett köpcentrum och mitt i detta åker det tulltjänstemän upp och ner i hissar. Nästan lite hypnotiserande, lätt att fastna med blicken och drömma sig långt, långt bort...  
/Roman

en dag i ateljen. Tecknar. Försöker formulera mig längtan min åt...

DSC00356
en dag i ateljen. Tecknar. Försöker formulera mig längtan min åtrå. Berättelser om både saknad o hetta växer fram. Det sitter långt inne, får vara tålmodig för att det skall komma fram. /Mattias

ok. Man känner sig lite mer vuxen med en riktig säng. Hej då mad...

DSC00355
ok. Man känner sig lite mer vuxen med en riktig säng. Hej då madrass på golvet, hej romantiska möjlighet. O hejdå dammallergi, hej glada rygg. Tillvaron artar sig. /Mattias

@work

@work
Så här kan jag se ut på jobbet en dag. En annan dag ser jag inte ut så här. Det är lite olika. Ibland är det kul. Ibland undrar jag vad jag håller på med. Det är också lite olika.

Rasmus har just badat och äter mannagrynsgröt.

Rasmus har just badat och äter mannagrynsgröt.

lunch på bamboo

DSC00702
lunch på bamboo, fett, fult och komagivande, men det är enkelt att välja. Man orkar inte tänka på vad man äter längre. I kväll blir det blodpuddig! /roman

Lämnat barnet. En vecka. Tomheten river mitt hjärta. Leksaker o ...

DSC00352
Lämnat barnet. En vecka. Tomheten river mitt hjärta. Leksaker o nallar o kläder blir sår o tårar. Fyller tiden med distraktion. Leker jobb leker konst. /Mattias

Its a long way... Till fots i morgondimman. Fick skjuts hem i f...

DSC00697
Its a long way... Till fots i morgondimman. Fick skjuts hem i fredags, cykeln kvar på stationen. /Roman

städat. Julen över. 300+ dagar utan tomtar o konsumtionsångest. ...

DSC00346
städat. Julen över. 300+ dagar utan tomtar o konsumtionsångest. Men nästa år igen, kommer han vår gamle vän. Ty det har han lovat. /Mattias

tilläggsisolering av vinden - husägarlivet kliar

DSC00691
tilläggsisolering av vinden - husägarlivet kliar /Roman

Bakis och fått nåt skit på linsen.

bild(1)
Bakis och fått nåt skit på linsen.

övningskörning, väntar på ina som handlar på konsum. Barnen sove...

DSC00283
övningskörning, väntar på ina som handlar på konsum. Barnen sover i baksätet /Roman

testar en annan mobil - teknik är fantastiskt!

DSC00689
Verkar fungera att mms:a från en annan mobil än sin egen - coolt! Detta innebär att vi kan starta detta lilla projekt som jag valt att kalla "bilderna - ögonblick fångade omedelbart delade och förgångna" - en variant på "Soundtrack of our lives" fast med bilder. Min förhoppning är att jag på detta sätt ska kunna dela lite vardagliga ögonblick med några av mina närmaste vänner.

Jag tänker försöka fånga ett ögonblick varje dag och skicka detta tillsammans med en kort bildtext med hjälp av min mobiltelefon. Men jag är inte intresserad av att göra detta ensam utan vill dela mina ögonblicksbilder med fyra vänner från studietiden som idag lever sina liv på olika platser i Norden.
För 10 år sedan var våra liv ganska lika och vi träffades dagligen. Idag har vi, förutom vänskapen, en sak gemensam - vi är alla pappor och tampas med föräldrarskapets alla sidor. Med bloggens hjälp ska vi kunna jämföra de situationer som omger oss i livet. 

Nu ska jag skicka ett sms och ett mail till mina vänner om detta... hoppas det ska funka, vore spännande att se vad det kan bli för bildspel!

Provar att skicka mms till bilderbloggen

DSC00279
I visar R hur man gör en kanin generad!

Roman

Erik tullare och grävskopan ...måste bara testa att lägga in en bild via adm-verktyget.

Första inlägget

Välkommen till bloggen!

En bild kan ju säga mer än tusen ord... 

...flera bilder borde ju då bli till en intressant och vältalig diskussion...

...eller så blir det bara flera paralella bleka svartvita monologer???